Tuesday 28 February 2012

Pusat asuhan kanak-kanak dari perspektif parents dan pengusaha taska / pengasuh

Assalamualaikum,

atas sebab isu taska di kota masai, saya tetiba suka nk write something untuk di share kepada kawan-kawan. especially kawan-kawan yang terpaksa hantar anak-anak ke taska atau pengasuh.

apa yg saya nk share kan adalah dari 2 persepektif, iaitu ibu bapa anak-anak tersebut serta dari perspektif pengasuh/pemilik taska... saya menghantar anak saya ke taska, dan keluarga saya memiliki taska.. yang diusahakan oleh ibu saya, dan saya pun buat part time jaga taska bila diperlukan.. :)

biar saya mulakan dengan perspektif  pengusaha taska..
hakikatnya, parents pun byk ragam...
hantar anak dari pukul 7 pagi.. pukul 6.45 petang baru amik anak tu... alasannya nk balik rumah, kemas rumah dulu baru amik anak.. sebab kalau anak ada kat rumah tak boleh buat kerja..even ada parents, pergi pasar malam dulu, before amik anak..kalau bulan puasa, pegi pasar ramadhan dulu laa.. yang buat ot tu buat ot la pulak kan... well, sebagai pengasuh especially taska.. dia bukan mengasuh anak kita sorang jer.. ada ramai lagi anak dia asuh, dan mereka tu ada pelbagai ragam.. mana yg suka menangis, mana yg suka aniaya kawan, mana yg byk ragam.. yg baik2 pun ramai... so, momentum pengasuh pada jam 5 ptg actually dah drop. sbbkan itu dah time parents ambil anak, so mereka gagahkan juga... sbb atas dasar amanah duit yang parents bayar kepada mereka untuk menjaga anak mereka...even your child pun... dah petang2 camtu mereka ni dah cemuih bak kata org penang. cemuih dah duduk taska.. mereka ni nk blk rumah...


ada jugak parents, yang suka dtg taska untuk lepak2 di taska sambil tunggu masa masuk keje.. well, ini sgt tidak bagus, antara sebabnya, anak parent tersebut akan ada satu attitude yg org Perak kata naik 'syehh' bila mak/ayah dia ada di taska.. in another word 'mak aku ada sini.. haa.. sape2 pun tak bleh marah aku.. aku boleh buat apa aku suka..'.. please parents, jgn practice this... ia akan mengganggu perjalanan taska berkenaan. saya tak kata org lain.. saya sendiri, bila time saya cover mak saya di taska, anak saya tu akan ada satu attitude yg ayat simplenya kita bleh kata mengada-ngada.. mcm2 akal dia buat.. org lain tido, dia tak mo tido.. ye laa. selalu ibu dia pegi keje, hantar pegi taska pagi2, ptg baru juma blk... tp kali ni ibu dia ada kat taska.. sape berani usik.. "wa taiko maa..."

kalau nk cerita ragam parents ni macam2.. itu tak cerita bab yuran lagi.. hantar anak, tp dua tiga bulan tak bayar yuran.. ada pulak yg hantar lebih dari 9 jam, bila kita nk claim untuk lebih masa, parents question pulak...

well, ape yg sy nyatakan di atas does not applies to every customer.. ada ramai jugak customer yg tak byk ragam.. yg betul2 percaya pada pihak taska untuk menjaga anak-anak mereka.. pada mereka, asalkan anak aku sihat, selamat dan happy.. so, taska ni ok la maknanya...

ok.. kita move to perspective parents pulak..
saya sendiri pun kadang-kadang ada rasa tak puas hati pada pengasuh taska.. kita kena tahu, taska ni ada kakitangan dia.. pengasuh la kan istilahnya..

pesanan kepada ibu bapa yg hantar anak di taska, make sure pengusaha taska itu selalu ada di taska.. atleast more than 3 hrs in the taska.. sbb kadang2 yg own the taska org lain, tp pengasuhnya hanya pekerja je..  pengusaha tu maybe ada 2 3 taska lain, ataupun sedang bekerja di mana2 company... why i highlighted this issue, sbb ada kes, bykkkk kess... yg mengasuh adalah pekerja yg tak tau pun nk asuh kanak-kanak macamana.. ada kwn2 sy yg share pengalaman, bila pegi taska, dia tgk pengasuh taska sibuk dgn make-up la.. baca novel laa.. sms2 laa.. anak-anak taska tu, di biarnya pampers lenjun, hingus meleleh.. makan ke tak makan ke tak tau laa... tp bila pengusaha taska tersebut ada di taska.. mmg anak-anak itu di jaga dgn baiknyer...

lagi satu.. parents ni ada jugak yg suka amik ringan bila taska called and bagitau anak dia tak sihat.. demam or tetiba byk rashes.. and most of the case, bukan datang dari taska.. ianya adalah dari rumah.. well, kita fahamla kalo parents tu tak bleh amik cuti or half day atas sebab keje.. tp atleast amik la anak tu on time... jgn la buat ot laaa.. pegi pasar malam laa.. blk rumah dulu utk kemas umah laa...
ada parents, bila taska bg tau condition anak, dia rilek2 jer.. rupa2nya anak tu demam campak.. mmg best laa.. abih sumer anak taska kena demam campak..sekali dgn pengusaha taska kena demam campak...

tadi adalah elemen pertama yg parents shd take into consideration.

then, secara psikologi kanak-kanaknya.. bila anda hantar anak-anak anda ke taska.. (ni applies to kids yg 2 thn ke atas yg dah stay more than 2 months di taska) if the kids nampak murung je, anta pagi pun murung, amik ptg karang pun murung.. dan dia kelihatan ada fear untuk ke taska... then, you shd ask them why... if needed, you shd reconsider to send your kids to that pengasuh... sebab, kanak-kanan ni, bila dia ke taska, dia akan ada ramai kawan.. dan dia sepatutnya seronok...  tp tuan2 dan puan2... jika anak anda tu baru seminggu di taska.. jgn la expect anak anda akan sesuaikan diri dgn cepatnya.. tidak semua kanak-kanak dpt sesuaikan diri dengan cepat di taska... bg masa.. but at the same time pantau... dan always ask pengasuh tu how your kids doing.. ada kanak-kanak yang biasa di jaga oleh nenek atau ibu mereka.. tp bila tiba-tiba kena hantar pergi taska.. of course la lambat sikit nk sesuaikan diri.. pengalaman sy, ada seorang anak taska ni, dia isolatedkan diri dia dari kawan2 lain.. sbb dia biasa duduk dgn nenek dia.. ataupun ikut ayah dia ke ofis sbb ayah dia bisnesman.. dan dia tak reti pun nk tido siang dlm keadaan baring.. sbb dari kecik duduk dlm baby car seater..  jadi dia ni akan tido duduk je siang2.. agak lama jugak la dia ni nk sesuaikan diri dgn taska.. almost 2 months i think.. tp, lepas tu.. dia dah seronok ke taska.. dgn kwn2 yg ramai dan aktiviti2 yg dilakukan...

tadi tu if anak-anak anda berumur 2thn ke atas... how about infant? baby?

what you can do is rajin-rajin visit taska... especially time tgh hari.. lagi satu, sekarang ni dah ramai mother yg bf anak dia kan... first thing, you shd ask the taska, boleh tak anda dtg ke taska time tgh hari utk bf kan anak anda... jika jawapan dia bolehhh.. or no prob.. or dtg je bila2... then, taska tu ok... kalo jawapan dia no.. there's something fishy is going on...

masa anak saya masih baby, saya selalu ke taska time tgh hari without notice.. impromptu la kan...kadang2 ada meeting dkt dgn area taska, or utk bfkan anak...  dan of course lah mata saya akan melilau dan tgk ape yg pengasuh taska buat... klo ada yg tak kena, sy akan bg tau pengusaha taska, iaitu my mom.. and anda shd do the same.. kejap2 je pun. tak payah la sampai nk dtg sembang2 melangut kat taska tu.. sampai nk bukak2 drawer taska tu tak payah la kannn.. cukuplah sekadar dtg kejap, susukan anak.. or maybe jenguk anak anda..sesetengah taska ada polisi tak benarkan org lain selain daripada pengasuh masuk ke taska.. even parents pun tak dibenarkan masuk, only if u need to bf baru boleh masuk.. so, jenguk dr luar je laa.. ada sebab polisi tu di buat... sbb tak nak mengganggu perjalanan taska..

ianya adalah perkara biasa bila parents ada fear tinggalkan anak di bawah jagaan org lain.. especially pengasuh yg kita baru nk kenal... sy sendiri have that fear, sbb tu sy sanggup anta anak saya ke taska mak saya eventhough makan masa more than 30  minits untuk sampai ke taska.. walhal, kat rumah saya ni byk je taska... kat pejabat pun ada taska.. but sbb sy tahu how the taska operates, dan sy kenal pengusaha taska, i have more than just a trust.. (you might say, of courselaa.. dah tu your mom..) well, i'm lucky for that...

tak dinafikan, pengasuh taska yg di hire itu ada byk ragamnya.. ada yg ok, baik.. mmg alhamdulillah.. ada jugak yg kejenya sms or baca novel je.... so, klo perlu di tegur, parents shd voice it to the boss.. sbb kadang-kadang, we wouldn't expect the impact.. untill ada customer yg voice out.. whatsoever la.. maybe your dissatisfaction to anything... voice it out...  so, hakikatnya, parents too shd play the role to make things better...taska ni jaga anak kita.. so.. of course kita takmo compromise the safety of the children..

bagi saya... as long as anak kita selamat,  sihat.. bersih dan kenyang.. dan gembira.. there should be no problem..

0 comments:

Post a Comment