Monday 28 November 2011

Apabila Harimau tumpul taringnya..

Assalamualaikum..
Hari ni, isu pagi di ERA adalah berkenaan kegagalan skuad Harimau Malaya memenangi perlawanan dengan Bahrain tempohari..
Nampaknya rata-rata pemanggil tak puas hati dgn permainan yang ditunjukkan oleh pasukan kita di saat-saat akhir perlawanan. kesian.. ada yg menyatakan Harimau Malaya patut di hina.. dan ada media yg buat topik di bahagian sukan satu suratkhabar "Harimau Muda memalukan Negara". 
Kesian pulak dgn mereka.... mendapat kecaman hebat dari penonton.. bila menang kejayaan di sorak.. dipuji melangit dan melambung.. bila kalah.. dikecam hebat... 

ada juga penyokong teguh pasukan Harimau Malaya yang mungkin kecewa.. tetapi tidaklah sampai mengecam. dan mereka inilah org yang sentiasa menyokong pasukan kita itu biarpun kalah biarpun menang... 
Hakikatnya, itulah dunia.. bila kita di atas begitu ramai yg menyanjung kita... dan bila kita kecundang, begitu ramai mengeji dan mencaci kita.. itu adalah hakikat kehidupan.. 
Cumanya, yg saya kesalkan adalah, penghinaan itu tidak wajar sama sekali diberikan kepada pasukan Harimau Muda kita ini.. sebab mereka telah bermain bermati-matian.. mmg tidak dinafikan kelekaan mereka dalam 6 minit untuk 3 jaringan gol Bahrain.. malah mereka pun tahu itu kesilapan mereka.. 
oh.. kalau kita ditempat mereka.. apakah agaknya perasaan kita.. dah la dicemuh.. dikecam.. dicaci oleh penyokong.. media pulak memberikan 'ayat-ayat power' dalam komentar mereka.. habis game kena pulak dgn coach.. muka coach merah padam pulak tu.. itu tak termasuk lagi laman-laman sosial sukan yang rata-rata menceritakan perihal permaianan mereka.. ohhh.. stresss!! 
Sesungguhnya sesuatu permainan itu bukanlah boleh diduga... kita mungkin kelihatan seperti akan menang.. tp di saat-saat akhir kita kecundang... 
pandangan peribadi saya, jika kita rasa kita peminat dan penyokong pasukan Harimau Malaya.. kita harus sokong biarpun kalah biarpun menang.. bukan bermakna bila kalah kita menidakkan kekhilafan mereka.. cumanya, kita boleh menegur tp bukan menghina.. walaupun secara individu, mahupun sepasukan.. 

~~try to put out foot in their shoes~~

0 comments:

Post a Comment