Wednesday 30 November 2011

Natijah apabila memarahi anak kecil..

Assalamualaikum..
saya nk share something yang saya experience malam td.. semalam saya amat tidak sihat.. diarrhea.. asyik mengulang ke toilet je the whole day.. makan pun tak lalu.. saya ambil cuti rehat.. nk pegi klinik pun tak larat.. so saya amik cuti rehat je laa.. cuti pun byk lagi kan..
then malam tadi saya tido sangat awal... pukul 9mlm kot.. hero kecil saya, si firas, pun masih belum tido.. bila saya dah lelapkan mata, firas datang pada saya.. cucuk2 mata saya.. tarik2 rambut saya.. tarik rambut tu tak la kuat mcm selalu.. rasa mcm dia usap je rambut saya.. tapi, kesian dia.. dia kena marah.. dah la ibu dia marah dia.. papa dia pun marah dia.. akhirnya saya pun tak tau la apa yang jadi, sedar-sedar dah pukul 2 pagi, dan firas pun dah tido. selalunya saya akan tido dgn dia... agaknya dia ajak saya tido sebelah dia kot.. tu yg dia usik2 saya tu...
esok pagi papa bg tau.. firas cirit mlm td.. kul 1 pg firas cirit.. bangun pagi ni pun cirit lagi.. alahaiii.. serba salah dibuatnya.. rupa-rupanya firas pun tak sedap badan. tu yg usik ibu tu... nk bgtau dia pun tak sihat rupanya... pagi-pagi saya ckp kat dia "ibu sorry yer marah firas malam tadi.. ibu tak larat sgt...ibu sorry tau" dgn harapan kesan negatif yg dia terima bila di marah malam td dapat di wash away.. lagi yg makin serba salah tu, on the way nk pegi keje.. dia muntah pulak atas saya.. habih baju saya.. terpaksa basuh baju kat taska firas.. adoiii... tp alhamdulillah lepas tu dia cergas je laa..klo tidak haruss saya tak senang duduk..
dan tadi, ada kesempatan, melalui facebook, saya tanyakan pada yang pakar... saya suka nk share pada kawan2...
Prof Dr. Rozieta Shaary ni adalah pakar keluarga... boleh la add fb diaa... ada byk notes yang dia share yg mmg boleh memberi panduan utk ibu muda macam saya ni utk mendidik anak... :)

0 comments:

Post a Comment