Sunday 21 August 2011

Time to deliver kuih raya...

Alhamdulillah... tahun ni tahun pertama saya buat bisnes jual kuih raya.. tahun-tahun sebelum ni ada juga makcik2 dan mak saya sendiri suruh sy jual kuih raya.. tp macam biasa.. "takmo laahh... x glamor jual kuih raya.. lagipun ada ke org nk bli kuih raya dari sy..." Rupa-rupanya tak lah susah jual kuih raya,... cuma perlu layan karenah org je laa.. biasa laa.. pelanggan kan...
Alhamdulillah lagi.. selain kuih raya saya jual juga Serunding.. serunding ni amik kat kelantan.. almaklumlah.. saya kawen dgn ogr kelantan.. so senang la nk amik stok serunding..

macam biasa.. first step utk mulakan bisnes kena la war2kan pada kawan2... dan sy jugak guna fb page sy utk promote kuih raya... well... biasalaa.. kawan2.. byk karenah... nk sample laa.. nk rasa dulu laa.. walhal kalo beli kat kedai bukan ada sample pun...anyway, biasa la tu.. sy layankan jer.. sbb sy pun baru belajar nk berniaga.. tak belajar kita tak tahu kan...
Masa mula-mula promote kuih kat kawan-kawan.. saya rasa takkan ada org yg beli... sbb sy tgk kuih raya kawan-kawan laaa lagi cantik2 dan nampak lebih sedappp berbanding kuih saya... rupa-rupanya ada jugak kawan-kawan yg membeli... Saya hampir putus asa dan down.. tp betullah kata org.. nak berniaga ni masa start je yg susah.. tp bila dah start dah jadi senang... nak explain pasal produk pun senang... nk jumpa kawan pun senang.. sekarang ni sape je kawan2 yg saya jumpa.. walaupun selama ni hanya bertukar senyuman di dalam lif jer... sy approach bg tau pasal serunding dan kuih raya...
Alhamdulillah..rezeki Ramadhan... serunding dapat sambutan hangat... kuih raya pun dapat sambutan hangat.. ni yg semangat berkobar2 nk berniaga lagi ni....
InsyaAllah taun depan akan lebih proper lagi... 
So, hari ni saya akan poskan kuih raya yg terakhir... 1st 2nd and 3rd round dah selesai... ni final round sebelum raya... lepas raya ada lagi... hehehehehe...
ni antara sedikit gambar produk yg diambil... 









0 comments:

Post a Comment