Thursday 25 August 2011

Ujian Allah setiap saat utk hamba-hambaNya

Assalamualaikum..
Dalam minggu akhir kita bersama Ramadhan tahun ini, saya mendapat khabar duka. Berita tentang kesihatan yang membimbangkan 2 org rakan saya... Seorang rakan adalah sahabat maya dari Johor, manakala seorang lagi adalah anak angkat mak saya dari Tg Karang.
Sahabat Johor sy tu telah dimasukkan ke hospital, suspected ada masalah jantung. Manakala sahabat saya tg.karang itu baru sahaja selesai didiagnoskan dan confirm beliau sedang menghadapi cabaran leukimia. kini sedang di rawat di hospital Ampang.
Innalillahiwainnailahirajiun.... Ironinya, kedua-dua mereka saya panggil mama... adoiii.. mama johor mmg seorang mama.. tp mama tg karang ni sbb adik saya dan housematesnya panggil dia mama... walaupun dia baru je 21thn... :)itu nama mesra dia utk mereka...
Terasa betul sedih bila mendapat khabar berita mereka.. di saat saya sibuk memikirkan byk perkara yg belum beres utk menyambut Syawal, mereka memikirkan anak dan keluarga yg ada di rumah yg perlu membuat persiapan raya tanpa mereka.. atau mungkin tiada persiapan raya kerana ahli keluarga yg dicintai berada di hospital.. sayu jugak bila terkenangkan situasi mereka... hari ni hari mereka.. hari saya entah bila.. yg pasti, ia akan tiba... cuma masa je yg belum tiba.. entah esok entah lusa....
Allah menduga kita setiap saat... sbb Allah sayang kita.. Allah tak nak kita pergi jauuuhhh dari Allah.. kebiasaan manusia, bila diduga dgn musibah, masa tu lah baru terkenang Allah... saya pun begitu juga... masa ditimpa musibah... masa tu la kita memohon pertolongan Allah... kebiasaan kita begitu, tp bukan semua... so, Allah berikan dugaan sbb Allah rindu nk dgr rintihan kita.. Allah rindu nk dengar aduan kita padaNya.. permohonan kita, rayuan kita... tak salah kan bila kita ditimpa musibah kita semakin dekat dgn Allah.. tp jgn sampai kita lupa utk mensyukuri nikmat Allah.
Segala yang berlaku ada hikmahnya.. dan sesungguhnya segala kesakitan itu adalah ujian dari Allah. Samaada ia berupa kaffarah terhadap dosa atau proses menaikkan darjat... Yang pasti kita sebagai hamba Allah hendaklah berusaha, berdoa dan bertawakkal kepada Allah... jgn sampai kita tergelincir dari akidah Islam.

saya doakan sahabat-sahabat saya mamahusna (kak nazarizah), mamaMU5(fazlina kalib) cepat sembuh dan diberikan kesihatan yg baik.
Dan buat mereka yang telah pergi menemui Allah, Arwah Abah(abah angkat sy), arwah tok cat, 2 arwah atok (johor), arwah maklong (johor), arwah faiz, arwah epoi dan semua muslimin muslimat dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.. Al Fatihah


2 comments:

~~ YaNa ~~ said...

Salam. Sgt tersentuh dgn kisah kehidupan allayarhamah fazlina kalib...kita sbg hambaNya hanya perlu redha dgn ketentuanNya...Allah lbh menyayanginya...selepas pemergiannya,sy terdetik hati utk meng'google' nama arwah...terasa rindu dgn wajah riang arwah...semoga arwah tenang di sisiNya...al-fatihah...

KANTA KEHIDUPAN said...

Baru perasan komen anda... kami pun rindu akan tawa rianya... 2 minggu before dia pergi, kami melawat dia di rumah.. mcm2 cerita dan pesannya... tak sangka itu yg terakhir kami dapat bertemu... terima kasih atas doa.. al-fatihah utk mama..

Post a Comment